
Keskusverolautakunnan ratkaisu pysäköintipaikkojen arvonlisäverolliseen luovutukseen liittyen — ALV-vähennysoikeutta ei ollut, vaikka pysäköintipaikkojen operoinnin hoiti ulkopuolinen pysäköintiyhtiö
Keskusverolautakunta (KVL) antoi pysäköintipaikkojen arvonlisäverolliseen luovutukseen liittyen ratkaisun KVL:2024/26, joka täsmensi alalla vallinnutta käsitystä pysäköintipaikkojen rakentamisen arvonlisäverojen vähennysoikeuden edellytyksistä.

Asunto-osakeyhtiölaki muuttuu – Osakehuoneiston hallintaan ottamiseen liittyviä muotomääräyksiä loivennetaan
Hallituksen esitys (HE 48/2024 vp) eduskunnalle laiksi asunto-osakeyhtiölain 8 luvun muuttamisesta tulee voimaan tullessaan helpottamaan taloyhtiön mahdollisuuksia ottaa huoneisto taloyhtiön haltuun loiventamalla tiedoksiantosäännöksiä, jotka ovat aiheuttaneet haasteita erityisesti Euroopan talousalueen ulkopuolella oleskelevien osakkeenomistajien tapauksissa.

Uusi ohje kiinteistöinvestointien arvonlisäverotuksesta – Laajennettu ohje selkeyttää tarkistusmenettelyä ja ottaa uuden oikeuskäytännön huomioon
Verohallinnon uusi ohje käsittelee kiinteistöinvestointien arvonlisäverotusta. Ohje korvaa 30.5.2017 annetun ohjeen Kiinteistöinvestointien arvonlisäverotus. Ohje on laadittu lähes kokonaan uudelleen aikaisempaa ohjetta täydentäen ja siihen on lisätty ajantaisainen oikeuskäytäntö kiinteistöinvestointien tarkistamismenettelyyn liittyen.

Kiinteistökauppa ja kiinteistön omistavan yhtiön kauppa – Mitä vaikutuksia kiinteistön luovutustavan valinnalla käytännössä on?
Kiinteistön omistuksen luovutus omistajalta toiselle voidaan toteuttaa suorana kiinteistökauppana tai välillisesti luovuttamalla kiinteistön omistavan yhtiön osakkeet. Molemmilla luovutustavoilla on omat erityispiirteensä ja hyödyt sekä haitat. Tässä artikkelissa käymme läpi näiden kahden luovutustavan keskeiset erot.

KKO:2024:17: Kiinteistöjärjestelmän selvyys, luotettavuus tai muu yleinen etu ei edellyttänyt virheellisen rajankäynnin purkamista
Lohkomistoimituksen yhteydessä suoritetussa rajankäynnissä oli määrätty rajat oletetun isojaon aikaisen kiinteistörajan mukaisesti. Myöhemmin isojaon aikainen rajapyykki, jota ei ollut toimituksessa havaittu, oli löytynyt maastosta vajaan seitsemän metrin päästä sitä korvaamaan rakennetusta uudesta rajamerkistä. Maanmittauslaitoksen keskushallinto esitti rajankäyntiä koskevan ratkaisun purkamista.